Vad håller ni på med SJ?

Vi har nu för andra gången inom loppet av drygt en månad utsatts för en sådan stor försening att vi förlorat arbetsinkomst.


Vid första resan 2010-01-09 anlände ej tåget till Vännäs förrän vid kl 08.00, det tåg som ankom skulle inte heller fortsätta hela vägen till Kiruna utan vi skulle behöva vänta i Boden på en anslutning. Enligt information via SJ Trafikstörning skulle detta ge oss en beräknad ankomst till Kiruna kl 17.00, det vill säga en försening på drygt sju timmar. Eftersom vi arbetar som danstränare har vi endast helgen till förfogande för undervisning och denna försening medförde att vi var tvungen att ställa in träningshelgen, då vi enbart skulle ha haft möjlighet till träning på söndagen om vi kommit upp till Kiruna trots av förseningen. Detta medförde att vi förlorade 14h tränararvode och under natten fick vi besked om att vi hade rätt att begära ersättning för förlorad arbetsinkomst, men när vi skulle göra reklamationen fick vi besked från Kundtjänst att vi kunde glömma detta, SJ ersätter inte förlorad arbetsinkomst!


Eftersom dansföreningen ville att vi skulle komma upp även en helg i februari bestämde vi oss för att denna gång skulle vi inte chansa. Fredric tog ledigt från jobbet på fredagen och vi var mycket nöjda då vi kunde konstatera att vi var uppe i tid i Kiruna på fredags eftermiddagen. Då vi är van att det blir förseningar med SJ hade vi även bokat en returresa som skulle kunna tillåta en åtta timmars försening utan att Fredric blev sen till jobbet som lärare och vi aldrig hade kunnat drömma om att vår försening skulle kunna bli längre än detta!


När vi skulle åka från Kiruna på söndag eftermiddag meddelade vår skjuts till tågstationen att tåget var ca två timmar försenat. Vi hade från en timma innan avgång och kontinuerligt under kvällen kontakt med SJ Trafikstörning. Vi fick under hela kvällen olika information om anledningen till förseningen och när vi kunde förväntas vara framme i Vännäs. Det besked vi dock fick fram till midnatt var att tåget skulle avgå under kvällen/natten.


När vi började inse att Fredric skulle ha svårt att hinna i tid till jobbet bad vi att få ett ersättningsalternativ exempelvis buss eller taxi och fick då besked om att vi kunde åkt en buss tidigare på kvällen som vi då skulle ha missat. Vi reagerade då mycket starkt på detta eftersom vi fått information om att det inte fanns någon buss inplanerad tidigare under kvällen. Vi bad då att få prata med den chef som fanns över berörd person på Trafikstörningen och att de skulle komma tillbaka till oss. När berörd person på Trafikstörningen kom tillbaka till oss meddelade hon att det ej funnits något alternativ, det vill säga, det hade ej gått någon buss. Vi bad dem då undersöka alternativet att sätta in bussar alternativt taxi, men de sa att det ej fanns någon möjlighet att göra detta då det var 400 passagerare som berördes och att det ej fanns så många bussar tillgängliga. De bad oss då avvakta till kl 01.00 för att se om något tåg skulle gå innan vi skulle bli incheckade på hotell över natten. Vi sade att detta ej var aktuellt eftersom vi inte hade någonstans att ta vägen med vår 5 månaders baby och fick kring midnatt besked om att vi kunde ta in på Scandic Ferrum och att vi skulle ombokas till ett tåg dagen efter som skulle avgå kl 13.32.


Vid detta tillfälle fick vi också besked om att riksledningen i Stockholm skulle ringa upp oss under kvällen, efter att de ringt 20 andra samtal. När vi ankommer till hotellet reflekterar vi över att vi ej fått någon SMS-biljett och måste då återigen ta kontakt. Vi får då besked om att ingen ombokning gjorts och att ingen taxi från hotellet till tågstationen var bokad. Vid detta tillfälle får vi besked om att en avgång kring klockan halv sex på morgonen finns som en möjlighet, men vi rekommenderas ej denna eftersom vi skulle resa med en baby, då denna avgång innehöll busstransport. Ankomsten skulle också vara så sen att arbetsdagen för Fredric skulle gått förlorad. Vi blir därför ombokade till tåget som skulle avgå kl 13.32.


När vi på måndag morgon tar kontakt med Trafikstörningen för att se om tåget skall gå enligt plan så får vi besked om att gårdagens fel är avhjälpt och att man inte kan se något hinder för att tåget skall gå enligt plan. När vi sedan alldeles innan avgång tar kontakt ytterligare en gång efter att ha sett på nätet att det förelåg en störning får vi besked om att man sedan söndagskvällen vetat att det ej skulle gå tåg under måndagen. Vi får alltså, när vi sätter oss i taxin mot stationen, besked om att vi skall åka buss. Väl på stationen står det att det är ersättningsbussar och att det skall finnas servering ombord på bussen, något som ej existerar.


Då vi reste med Ellen, som enbart äter bröstmjölk ville få ett besked om hur vi skulle hantera matning och blöjbyte under bussfärden. Vid kontakt med kundtjänst får vi bara svaret att de inte kan ta ansvar för matning på bussen och de heller inte kan ge oss något alternativt sätt att lösa det på. Vi kunde först få numret till en högre uppsatt tjänsteman efter vi begärt att skriftligen få en garanti på att SJ tar ansvar för vår bebis säkerhet under resan vid eventuell matning och blöjbyte.

Vid kontakt med tjänstemannen fick vi besked om att hon var på semester, men att en kollega skulle ta kontakt. Först efter detta samtal kunde vi få någon konkret hjälp. Tjänstemannen tog kontakt med oss och gav direktiv till busschauffören att stanna i tillfälle Ellen behövde mat eller blöjbyte. Vi blev även lovad att tåget i Boden skulle invänta bussarna oavsett när de skulle ankomma till stationen.

När vi 10 minuter innan ankomst till Boden får besked av bussen framför att tåget avgått tar vi återigen kontakt med tjänstemannen. Den konkreta lösning som då ges är att vi skall invänta nästa tåg med planerad avgång kring kl 20.00. Vi accepterade ej detta tillföljd av att vi blivit lovad att slippa ytterligare väntan och tjänstemannen ordnade således taxitransport till Umeå.

Den slutliga förseningen för oss blev 23 timmar, vilket medförde att Fredric förlorade en dags arbetsinkomst och i tillägg till detta var vi tvungen att inhandla underkläder, ombyte för Ellen och överdel till Ida, samt mat. När Fredric på tisdagen kom till jobbet fick han av en kollega besked om att ett tåg avgått från Kiruna kl 19.00 på söndag kväll. Om vi fått information från SJ Trafikstörning om detta hade Fredric aldrig missat sitt arbete och där med inte heller haft något inkomstbortfall.

Generellt fick vi ingen information från SJ Trafikstörning och de bemötte oss på ett mycket dåligt sätt. Det svar de hade till de flesta av våra frågor och våra synpunkter var att de förstod att det var jobbigt, men kom aldrig med några konkreta åtgärder för att hjälp oss.

Vi fick sen information om att tåget inte skulle komma under natten till Kiruna och de ville helst att vi skulle avvakta att ta in på hotell till kl 01.00. När vi sedan fick våra nya biljetter, var våra platser utspridda, även fast vi hela tiden påpekade att vi hade en 5 månaders baby i ressällskapet och dessutom hade angivit hennes personnummer i bokningen.

När vi påpekade att informationen på SJ:s hemsida inte uppdaterats fick vi först besked om att man bytt ut webbuppdateringspersonalen på grund av att de ej utförde sitt arbete. När vi en timme senare ifrågasätter varför man fortsatt inte uppdaterat hemsidan med korrekt information fick vi svaret att man inte ska lita på hemsidan eftersom den aldrig stämmer. SJ har ett stort problem i och med att informationen på webben är opålitlig, något som vi tror även påverkar de extremt långa väntetiderna till telefonkontakt.

Avslutningsvis anser vi att SJ har en stor brist i kompetens alternativt intern kommunikation då samtliga informatörer på SJ Trafikstörning gav olika information om de aktuella störningarna och vad som skulle ske/ vad som gällde för oss passagerare.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0